استفاده از منتورینگ در پیشرفت کسب و کار

دسته بندی ها : آموزش 10 دسامبر 2020 سهیلا سرگزی 1180 بازدید
منتورینگ چیست

یکی از عواملی که باعث می شود یک استارت آپ به موفقیت دست پیدا کند استفاده از منتورینگ است. منتورینگ یکی از مؤثر ترین روش های کسب اطلاعات در مورد استارت آپ است. منتور با استفاده از تحصیلات و سطح اطلاعات خود می تواند به صورت تخصصی در مورد راه اندازی یک کسب و کار مشاوره دهد. علاوه بر این مطالب آموزشی که نیازی به آموزش آن ها نیست را حذف می کنند و برای یادگیری مطالب به صورت اولویت بندی شده، برای شما برنامه ریزی می کنند. مشورت کردن با یک منتور ریسک شکست یک استارت آپ را تا حد زیادی کاهش می دهد.

منتورینگ یک فرایند یادگیری مشارکتی است. در فرایند منتورینگ، منتور فردی را که تجربه ی کم تری دارد برای کسب مهارت و دانش جدید به صورت خود کفا بار می آورد. در واقع منتور دانش و تخصص خود را به اشتراک می گذارد تا یک استارت آپ موفق را، راه اندازی کند. در ادامه در مورد اهداف منتورینگ، نقش منتورینگ در پیشرفت، مقایسه ی منتورینگ با مربی گری و کوچینگ صحبت خواهیم کرد. علاوه بر این تأثیر منتورینگ بر توسعه کسب و کار افرادی که از این روش استفاده کرده اند را بررسی می کنیم.

مهم ترین اهداف منتورینگ برای پیشرفت

منتورینگ به صورت جامع و کلان امکان توسعه مهارت های اساسی و ارزش های کلیدی را فراهم می کند. اولین و مهم ترین هدف ایجاد خود اتکایی و توانمندی در منتور است. منتور به مخاطب کمک می کند تا نگرانی های روزمره ی خود را برطرف کند و بهترین راه حل های ممکن را پیدا کند. بهبود و رضایت از عملکرد، مدیریت در اهداف و ارتباط مؤثر با رقبا از جمله مهم ترین اهداف منتورینگ است.

منتورینگ

نقش اساسی منتورینگ در پیشرفت

 

می توان گفت منتور کمک می کند تغییراتی را که نیاز دارید در خودتان ایجاد کنید، اهداف و استراتژی های خود را مشخص کرده و از توانایی های خود در کسب و کار به طور موثر بهره ببرید. طبق تعریف ها منتورینگ رابطه ای حمایتی است که به وسیله ی آن مهارت های بالقوه ی فرد توسعه پیدا کند.

 

مقایسه ی منتورینگ با مربی گری یا کوچینگ

کوچینگ و منتورینگ اصطلاحاتی هستند که برای بسیاری از صاحبان کسب و کار ناشناخته اند. در یک تعریف کلی می توان گفت کوچینگ کمک می کند با انتخاب درست نقطه ی شروع با استفاده از آن چه در دست دارید به هدف نهایی خود برسید. منتور فردی با تجربه است که می تواند در تمام طول رسیدن به هدف در کنار شما باشد و تجربیات خود را به صورت خاص در اختیار شما قرار دهد. منتورینگ با هدف گذاری، آموزش دادن، انگیزه بخشی، مشاوره، مسیریابی و پشتیبانی در طول مسیر کمک می کند تا به بهترین شکل ممکن به هدف مطلوب خود برسید.

 

منتور می تواند در یک حوزه ی مشخص فعالیت کند و همزمان با انتقال تجربه بینش مخاطب را هم تغییر دهد. کوچ یا مربی گری شاخه ای از منتورینگ است و منتورها به صورت تخصصی بر تقویت شایستگی های فردی تمرکز می کنند. هر جلسه ی منتوری اهداف خودش را دارد و می تواند مستقل از جلسات قبلی باشد. اما در کوچینگ سعی می شود تغییراتی در نگرش فرد ایجاد شود. از آن جایی که این تغییرات به مرور زمان ایجاد می شوند، تاثیر طولانی مدت تری خواهد داشت. اهداف کوچ و منتور در راستای هدایت فرد در راستای رسیدن به خواسته هایش هستند.

 

بهترین زمان برای کمک گرفتن از منتور

با کمک گرفتن از منتور جهش ناگهانی در پیشرفت شما را شگفت زده خواهد کرد. منتور به شما یاد آوری خواهد کرد که هیچ وقت برای یک شروع خوب دیر نیست. منتورها با انتقال تجربیات تخصصی خود به فرد امکان می دهند بینش خود را تغییر دهند.

زمان مناسب برای کمک گرفتن از منتور

 

از منتورینگ در حوزه های زیر می توان استفاده کرد.

  • توسعه مهارت های فردی و مدیریتی که می تواند نتایج ارزشمندی را برای یک سازمان به همراه آورد.
  • منتورینگ برای افرادی که به تازگی وارد فرایند کار شده اند. در این جلسات به فرد آموزش داده می شود چگونه دانش و مهارت های مورد نیاز خود را رشد دهد.
  • منتورینگ در راستای رشد شغلی که تمام مهارت های لازم برای یک شغل را در اختیار افرادی که قرار است در این حیطه فعالیت کنند قرار می دهد.

 

 

نظر کسانی که از منتورینگ برای توسعه ی کسب و کار خود کمک گرفته اند

که از منتورینگ برای راه اندازی یک استارت آپ کمک گرفته اند معتقدند شما باید از منتوری کمک بگیرید که از نظر فکری به شما نزدیک باشد، از منتور خود انتظار نداشته باشید مشکلات شما را در کوتاه مدت حل کند. با عملی کردن تمام راهنمایی های منتور می توانید بعد از مدت زمان کوتاهی نتیجه ی این عملکرد را ببینید. به یاد داشته باشید یک منتورینگ می تواند استارت آپ شما را متحول کند. دسته ای راهکار های منتور سال ها بعد تأثیر خود را نشان خواهند داد، بنابراین برای رسیدن به نتیجه عجول نباشید.

به یاد داشته باشید منتور مربی یا مشاور نیست و برای پیاده سازی اهداف مورد انتظار به صورت قدم به قدم تمامی انتظارات را مشخص می کند و بعد از این که تعیین کرد سازمان در چه سطحی است خروجی هایی که قرار است برای این سازمان در زمان مشخصی ایجاد شود را مشخص می کند.

 

نتیجه گیری نهایی

زمانی که قصد دارید به یک حرفه ی جدید قدم بگذارید با ترس های زیادی مواجه هستید. این سردرگمی ها با کمک گرفتن از یک فرد با تجربه به پایان می رسد. منتور فردی با تجربه است که به صورت تخصصی شما را فرایندی که قرار است آغاز کنید کمک می کند. بهره بردن از تجربه های یک مربی یا والدین یا حتی کوچ نیز می تواند نوعی منتورینگ به حساب بیاید. منتور به شما نمی گوید چه کار کنید، به نوعی با تغییر نگرش باعث می شود شما تصمیمات بهتری بگیرید. منتور با مطرح کردن سوالاتی تخصصی در مورد استارت آپی که قصد ورود به آن را دارید ذهن شما را به چالش می کشد و به نوعی ذهن شما باز می کند که با یک دید باز بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

اگر علاقه مند به این مباحث هستید و می خواهید تفاوت کوچینگ با منتور و روانشناس را بدانید به شما پیشنهاد میکنم مقالات سایت سهیلا سرگزی در این زمینه را بخوانید.

منتور کمک می کند برای رسیدن به پیشرفت در شاخه ی مورد نظر خود مواردی را که نیاز دارید آموزش ببینید و با اعتماد به نفسی شاخص برای رسیدن به هدف گام بردارید.

جلسات منتورینگ

 

 

مزایای استفاده از منتورینگ برای استارت آپ ها

از مهم ترین مزایا، منتور ریسک شکست یک کسب وکار را تا حد زیادی کاهش می دهد.

مهم ترین اهداف منتورینگ برای پیشرفت

مدیریت در اهداف و ارتباط مؤثر با رقبا از جمله مهم ترین اهداف منتورینگ است.

نقش اساسی منتورینگ در پیشرفت

قادر است زندگی حرفه ای و شغلی شما را متحول کند و با دید واقع بینانه شما را راهنمایی کند.

بهترین زمان برای کمک گرفتن از منتور

زمانی که تازه وارد بازار کارشدید یا قصد توسعه مهارت های مدیریتی و فردی را داشته باشید.

سهیلا سرگزی

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!