تاثیر شگفت انگیز کوچینگ بر مدیریت یک سازمان

دسته بندی ها : بیزینس کوچینگ 20 نوامبر 2020 سهیلا سرگزی 1138 بازدید
کوچ خوب=مدیر عالی

اگر خواستید معنا و مفهوم کوچینگ را عمیقا درک کنید، به یاد این مثال و ضرب المثل چینی باشید“وقتی می خواهید یک نفر را برای یک وعده سیر کنید، به او ماهی بدهید اما اگر خواستید برای همیشه او را سیر کنید، به او ماهیگیری را بیاموزید.”کوچینگ هم همین معنا و مفهوم را دارد. شاید یک شخصی که نیاز به کوچ و مربی داشته باشد، راه هایی که باید می رفته است را قبلا طی کرده باشد ولی به مسیر و هدف نرسیده باشد، شاید هم اصلا پا در مسیر نگذاشته باشد. در هر صورت او کوچ و کوچینگ را برای همین امر می خواهد. او خواستار داشتن یک مربی است تا بتواند مسیر را درست طی کند و به اهداف خود برسد. کوچینگ فردی نوعی از کوچینگ است که مربی روی اخلاق و اعتماد به نفس و روی شخصیت طرف تاثیر مثبت می گذارد و او را در مسیر موفقیت حمایت می کند. یک کوچ خواستار این است که در کوتاه ترین زمان ممکن اما به بهترین نحو، شخص را به هدف خود برساند. اگر یک شخص به لحاظ فردی بتواند با کوچینگ به اهداف خود برسد، قطعا سازمانی که تحت اختیار اوست، هم به اهداف خود دست پیدا می کند.اینجاست که تاثیر کوچینگ بر مدیریت یک سازمان اهمیت خود را نشان میدهد.

معنا و مفهوم کوچینگ

مدیریت در یک سازمان، آن هم در سازمانی که گاهی کارمندان آن به چند ده یا چند صد نفر برسد یا حتی سازمانی با 3، 4 کارمند، واقعا نیازمند یک کوچینگ درست می باشد. اگر دارای سازمان هستید با هر تعداد کارمند، باید برای داشتن یک کوچ اقدام کنید.  مدیران با تجربه و کسانی که در امر مدیریت ریش و مویی سفید کرده اند، اهمیت  داشتن یک کوچ را بهتر درک می کنند و اغلب با هر سطح تجربه ای هم که باشند، وجود یک کوچ را در کنار خود احساس می کنند. این نکته را هم متذکر می شویم که گاهی اوقات مدیران عالی یک سازمان، خودشان کوچ و مربی کسب و کارهای کوچکتر و استارتاپی هستند و به خوبی دریافتند که تاثیر کوچینگ بر مدیریت یک کسب و کار بسیار زیاد و حائز اهمیت است به هر حال مقصود از گفتن این موارد این است که سازمان های کوچک یا بزرگ، استارتاپ ها یا حتی  سازمان های دولتی و نیمه دولتی باید در کنار خود یک کوچ حرفه ای داشته باشند تا در مسیر درست موفقیت قرار بگیرند.

برای دریافت مشاوره رایگان کوچینگ کلیک کنید 

چرا کوچینگ می تواند یک مدیر عالی به وجود بیاورد،اهمیت تاثیر کوچینگ بر مدیریت چیست؟

برای پاسخ به این پرسش بهتر است نگاهی به مهارت های یک کوچ بیندازید تا مفهوم این سوال را بهتر درک کنید.

یک کوچ و یک مراجع ( صاحب کسب و کار ) وقتی روبروی یکدیگر قرار می گیرند و شروع به صحبت می کنند، فرآیند کوچینگ شکل می گیرد. در طی این فرآیند صاحب کسب و کار انتظاراتی از کوچ خود دارد. کوچ هم باید طبق مهارت هایی که دارد، نیاز های او را بر طرف کند. اما یک کوچ چه مهارت هایی باید داشته باشد:

  • یک کوچ خوب باید مهارت در ارتباط بر قرار کردن موثر داشته باشد. این ارتباط موثر می تواند برای مدیر و صاحب کسب وکار احساس امنیت ایجاد کند و خیال او را از این بابت راحت کند.
  • پرسشگر بودن و پرسیدن پرسش های هدفمند می تواند مدیر را تشویق و ترغیب کند که پاسخ را بیابد. حتی اگر موفق به یافتن پاسخ ها نشود اما می داند که راه ها و پاسخ های اشتباه چیست.
  • استفاده از تکنیک های کوچینگ در زمان مناسب
  • هدف گذاری و هدف نویسی برای طرف مقابل. کوچ باید بتواند به طرف خود کمک کند تا اهداف واضح و روشنی را مد نظر داشته باشد چون بسیاری از افراد نمی توانند درک درستی از نوشتن اهداف خود داشته باشند.
  • بازخورد گرفتن در هر لحظه از طرف مقابل از مهارت های مهمی محسوب می شود.
  • گوش دادن فعال هم که از اسمش پیداست. یک کوچ باید ضمن گوش دادن به صحبت ها و نیازهای طرف مقابل، درک بالایی داشته باشد و درک کند.

تاثیر کوچ بر مدیریت

تمامی موارد بالا نشان دهنده تاثیر کوچینگ بر مدیریت است در واقعا اگر یک کوچ بتواند وظایف و مهارت های خود را به درستی پیش ببرد و همچنین یک صاحب کسب و کار یا مدیر بتواند به نحو احسن ارتباط خود را با کوچ حفظ کند و به توصیه های او گوش کند و آن ها را به اجرا در بیاورد، مطمئنا یک مدیر عالی و یک مدیریت عالی به وجود خواهد آمد و می توان گفت کوچینگ خوب= مدیر عالی

چگونه در شرایط سخت می توانیم با کوچینگ بهترین مدیریت را ارائه کنیم

همیشه در یک شرکت یا سازمان استارتاپی یا حتی سازمان با سابقه، شرایط بر وفق مراد نیست. گاهی پیش می آید که شرایط داخلی سازمان بحرانی می شود  شرایط بیرونی سازمان هم ممکن است به هم ریخته و چالش های خطرسازی پیش بیاید. در چنین مواقعی وظیفه ی یک مدیر چیست؟ صاحب کسب و کار چگونه می تواند سازمانش را از این بحران داخلی یا خارجی نجات بدهد؟ اگر یک مدیر طبق اصول مدیریتی بتواند یک کوچ برای خود داشته باشد، قطعا در مواقع بحرانی و خطر ساز می تواند از این موقعیت سر بلند بیرون بیاید.

خیلی وقت ها پیش می آید که عوامل بیرونی حواس مدیر را پرت می کند و یا به خیلی از درخواست های بی مورد نمی تواند نه بگوید، همچنین پیش می آید که یک مدیر برنامه ریزی روزانه نداشته باشد و یا اصلا هدف گذاری نکرده باشد. اگر به همین منوال پیش برود، کسب و کار آسیب میبیند و مدیریت با بحران مواجه می شود. شرایط هم روز به روز سخت تر می گردد. اما زمانی که یک مدیر در کنار خود یک کوچ داشته باشد، تاثیر کوچینگ بر مدیریت خود را نشان خواهد داد او می تواند خیلی از تایم هایی که توسط مدیر به بطالت می گذرد و نیازی به دادن پاسخ مثبت به درخواست ها نیست را به او گوشزد کند یا او را در داشتن و نوشتن اهداف یاری برساند. تمام این ها در سایه ی وجود یک کوچ اتفاق می افتد.

کوچینگ کلید موفقیت سازمان

چگونه یک کوچ خوب انتخاب کنیم؟

اگر برای کسب و کارتان موقعیتی پیش آمده که یک چالش سخت است یا برای ایجاد یک هیجان می خواهید از مشارکت یک کوچ استفاده کنید،  می توانید دست به انتخاب بزنید و کوچ خود را انتخاب کنید.

اما این کوچ باید دارای یکسری ویژگی هایی باشد تا شما بتوانید با مشارکت با او، تبدیل به یک مدیر حرفه ای و عالی شوید.

یک کوچ حرفه ای همیشه به صحبت های شما بعنوان یک مدیر خوب گوش می کند و صحبت های شما را عمیقا درک می کند. پس در پی یافتن یک کوچ باشید که صحبت های شما را بفهمد نه که صرفا گوش کند.

کوچ حرفه ای کسی است که نقش خود را در فراهم نمودن مشاهدات و ارزشیابی عینی که باعث افزایش خودآگاهی فرد یا مدیر و آگاهی از دیگران می شود را پرورش داده، گوش کردن موشکافانه برای درک کامل از شرایط فرد یا تیم را اعمال کرده، عامل انتشار عقاید بودن، در پشتیبانی از تفکر ممکن ( possibility thinking)  و برنامه ریزی اندیشمندانه و تصمیم گیری، از فرصت ها و قابلیت ها پشتیبانی کرده، انبساط ( stretch ) و چالش متناسب با اشتیاق و قدرت شخصی را تشویق کرده، تغییرات در اندیشیدن را که چشم اندازهای جدیدی را پیش رو می گشاید پرورش داده، درباره نقاط کور برای روشن ساختن احتمالات جدید چالش کرده، و از ایجاد سناریوهای جایگزین پشتیبانی می کند. بالاخره، کوچ مرز های حرفه ای را در رابطه کوچینگ، شامل محرمانه بودن حفظ کرده، و به ضوابط اخلاقی حرفه کوچینگ وفادار می ماند.

سخن آخر

در آخر فقط به گفتن همین بسنده می کنیم که اگر خواهان تبدیل شدن به مدیر عالی هستید، هرگز کوچ و کوچینگ را از یاد نبرید.اگر علاقه مند به یادگیری بیشتر و یا دریافت مشاوره رایگان هستید حتما سایت سهیلا سرگزی را بررسی کنید و از یک جلسه مشاوره رایگان بهره ببرید.

 

 

 

سهیلا سرگزی

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!