تفاوت کوچینگ با منتور و روانشناس چیست؟

دسته بندی ها : آموزش, بیزینس کوچینگ 28 آگوست 2020 سهیلا سرگزی 1282 بازدید
تفاوت کوچینگ با منتور و روانشناس

کوچینگ در لغت به معنای مربی می باشد. یک کوچ به مراجع کمک می کند تا توانمندی های خود را شناخته و با صرف هزینه و توان کمتر، به اهداف خودش دست یابد اما داستان کوچینگ هنوز برای بسیاری از افراد ناآشنا است، ولی باید دانست کوچینگ می تواند در آینده شغلی و کسب و کار شما تغییرات بسیار شگفت انگیزی به وجود بیاورد، اما چیزی که اهمیت بسیاری دارد این است که کوچینگ چه تفاوت هایی با روانشناسی و منتورینگ دارد و این به صورتی است که، این سه تعریف ریشه های مشترک، اما تفاوت های زیادی دارند. در این مقاله شما عزیزان را با مفهوم کوچینگ، روانشناسی و منتورینگ و همچنین تفاوت هایی که باهم دارند آشنا می کنیم.

در قدم اول باید با مفهوم کوچینگ، روانشناسی و منتورینگ آشنا شویم:

کوچینگ

کوچ، راهنمایی است که به مراجع خود کمک می ‌کند تا پیچیدگی‌ ها و گره‌ های ذهنی خود را برطرف کرده، اهدافش را بشناسد و برای رسیدن به آن‌ ها برنامه‌ ای طراحی کند.
کوچینگ، مربی گری افراد برای تغییر و تحول شخصی است. سازمان‌ ها از بیزینس کوچینگ برای توانمند سازی مدیران و نیروهای کلیدی خود استفاده می‌ کنند و افراد به صورت انفرادی نیز برای محقق کردن اهداف خود یا برطرف کردن موانعی که در زندگی ‌شان دارند از کوچینگ کمک می‌ گیرند.

چه زمانی به کوچینگ مراجعه کنم؟

کوچینگ برای افرادی مناسب است که نیازمند افزایش خلاقیت و کارایی خود هستند. در پی آن هستند که ذهنشان را سازمان دهند و اهداف شان را شفاف‌ سازی کنند، برای رسیدن به خواسته‌ های خود برنامه ‌ریزی و یا مشکلات سطحی خود را حل کنند.
فراموش نکنید که در فرآیند کوچینگ، درمان اتفاق نمی‌ افتد و راه حل ارائه نمی ‌شود. کوچینگ فقط تسهیل‌ گری است که در مسیر شما به سمت جایی که مد نظرتان است، همراهی ‌تان می‌ کند.

تفاوت روانشناسی و کوچینگ

روانشناسی

روانشناس کسی است که به بررسی حالات روانی طبیعی و غیرطبیعی فرد، روندهای عاطفی، شناختی، اجتماعی و نهایتاً بررسی رفتار افراد می پردازد. در تعریفی ساده‌ تر از روانشناس، او یک متخصص حوزه سلامت به شمار می ‌رود که در زمینه درمان مشکلات روان و هنجار های رفتاری افراد فعالیت دارد. او رفتار، شخصیت، تعاملات با افراد و محیط و یادگیری را در انسان به شکل تخصصی مورد بررسی قرار می‌ دهد.
روانشناس وظیفه دارد تا با کمک متدهای درمانی خود، فرد را از نشانه‌ های اختلالش جدا سازد، رفتار او را تنظیم کند و فرد را به بالاترین سازگاری با محیط خود برساند.

چه زمانی به روانشناس مراجعه کنیم؟

گاهی اوقات تشخیص اینکه چه زمانی باید از کمک تخصصی یک روانشناس استفاده کنیم دشوار می شود. به طور کلی در زمان احساس علائم اضطراب و استرس در طولانی مدت، استرس آسیب‌ زننده به عملکرد و روابط فردی، تجربه هراس یا فوبیا، علائم افسردگی، از دست دادن عزیزان، مشکلات خانوادگی و چالش ‌هایی در روابط اجتماعی و رفتارهای ناسالم و یا اعتیاد باید از کمک یک روانشناس استفاده کرد.

 

تفاوت کوچینگ و منتور

منتور

منتور، فردی مجرب است که در یک یا چند زمینه خاص، حاضر می ‌شود تا تجربیات شخصی خود را در اختیار افراد تازه وارد و بدون تجربه قرار دهد. منتور می‌ تواند در مسیر رسیدن به اهدافتان، در کنار شما باشد و تجربیات خود را در یک زمینه خاص در اختیارتان قرار دهد. او در راه و زمینه ‌ای که شما بدون تجربه محسوب می ‌شوید، مجرب و موفق است و تجربیات و راهکارهایی که خود در جهت موفق شدن استفاده کرده است را به شما آموزش می دهد.

چه زمانی به منتور مراجعه کنیم؟

هنگامی که یک شرکت به دنبال توسعه رهبران و استعدادهای خود به عنوان بخشی از برنامه ریزی جانشینی است.
هنگامی که یک شرکت در تلاش برای توسعه کارکنان متنوع خود برای حذف موانع موفقیت است.
هنگامی که یک شرکت به دنبال توسعه کامل تر کارکنان خود برای به دست آوردن صلاحیت یا مهارت های خاص است.
هنگامی که یک شرکت تلاش می کند تا تخصص و تجربه داخلی خود را در کارکنان تازه وارد و نسل های آینده به وجود آورد.

 

تفاوت کوچینگ و منتور و روانشناسی

تفاوت میان روانشناسی و کوچینگ

کوچینگ بر خلاف روانشناسی بر روی گذشته، کاستی‌‌ ها و اختلالات روانی تمرکز نمی‌ کند بلکه کوچینگ را می‌ توان راهکاری مناسب برای کسانی دانست که به دنبال تغییرات مثبت و عمیق در زندگی حال و آینده‌ خود هستند. کوچینگ بر پایه امکانات و توانمندی ‌هایی که هم ‌اکنون در دسترس فرد است به بهبود زندگی در زمان حال و آینده می ‌پردازد.
معمولاً اشخاصی که به روانشناسان مراجعه می کنند، از نوعی بیماری و اختلال رنج می برند که آن ها را از زندگی معمول و روزمره شان دور کرده است و همچنین اقدامات ساده را نمی توانند انجام دهند. اما در کوچینگ فرد مراجع دارای زندگی کاملاً عادی و معمولی است اما ممکن است در مرحله ای از زندگی اش دچار گمراهی و سردرگمی شده باشد و نیاز به شخصی دارد که به گفت و گو و حمایت و همدلی به حل این مشکلات بپردازند. در مشاوره و روانشناسی، تمرکز بر درمان انواع مشکلات روانی و اختلال شخصیتی است و معمولاً روش اصلی در روانشناسی، نگاه به گذشته فرد است. اما کوچینگ یک فرآیند درمانی نیست، بلکه یک فرآیند ارتقا و توسعه است. کمک در کوچینگ به مراجعه کنندگان، بدون قضاوت بوده و مراجعه کننده به عنوان فردی توانمند که توانایی حل مشکلات خود و پیدا کردن راه حل و رشد را دارد، شناخته می شود. کوچینگ بر عمل در زمان حال و برنامه ریزی مسیر آینده برای رسیدن به اهداف استوار است و به همین دلایل، تمرکز آن بر آینده است.

تفاوت های میان کوچینگ و منتورینگ

کوچینگ، وظیفه گرا است، یعنی تمرکز بر روی مسائل بخصوصی مانند مدیریت موثرتر، صحبت کردن به صورت دقیق ‌تر و یادگیری نحوه تفکر استراتژیک است. این نیاز به یک متخصص محتوا (مربی) دارد. اما منتورینگ، روابط گرا است. یعنی تلاش برای ارائه یک محیط امن و ایمن که سازمان ‌ها هر گونه مسائل مربوط به موفقیت حرفه ‌ای و شخصی خود را با او به اشتراک می ‌گذارند. کوچینگ کوتاه ‌مدت است و بسته به هدف از رابطه کوچینگ ممکن است چند جلسه طول بکشد. اما منتورینگ همیشه بلند مدت است. کوچینگ بر اساس عملکرد است و هدف، بهبود عملکرد فرد در کار است. این شامل ارتقاء مهارت های فعلی یا کسب مهارت ‌های جدید می‌ باشد. هنگامی که فرد موفق به کسب مهارت ‌ها می‌ شود، آن فرد دیگر نیازی به کوچ ندارد. اما منتورینگ برای توسعه است. هدف آن توسعه فرد نه تنها برای شغل فعلی بلکه برای آینده است.

[aparat id=’S3Njw’]

سخن پایانی
همانطور که در ابتدا گفتیم کوچینگ، روانشناسی و منتورینگ از نظر ریشه باهم مشترک هستند ولی تفاوت های بسیاری دارند. هر سه آن ها در جهت پیشرفت و راهنمایی در مورد فرد و یا توسعه کسب و کار آن ها تلاش می نمایند و افراد را به هدف نهایی خود می رسانند ولی از نظر فرآیند رسیدن به اهداف متفاوت هستند. همه انسان ها ممکن است در هر یک از مراحل زندگی خود به این متخصصان نیاز پیدا کنند.برای خواندن مطالب بیشتر و آشنایی با بیشتر با بیزینس کوچینگ و کوچینگ سازمانی به سایت خانم سهیلا سرگزی مراجعه کنید

سهیلا سرگزی

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!