تکنیک های کنترل ذهن

دسته بندی ها : آموزش 19 دسامبر 2020 سهیلا سرگزی 1120 بازدید
تکنیک های کنترل ذهن

تکنیک های کنترل ذهن یکی از مواردی است که اگر آن را خوب یاد بگیرید و در زندگی خود از آن استفاده کنید به شما کمک می کند تا فکر های منفی را از خود دور کنید و به پیشرفت و موفقیت نزدیک تر بشوید. در توانایی تمرکز و یادگیری شما نیز نقش مهمی را ایفا می کند و تاثیر فراوانی دارد. شما با فراگیری تکنیک های کنترل ذهن می توانید به آرامش همیشگی برسید.

 

یقیناً تا به حال برای همه ی شما پیش آمده است که این سوال را از خود بپرسید که چطور می شود با کنترل ذهن به آرزو های خود نزدیک تر شد؟ آیا برای این کنترل ذهنی باید تنها توانایی خاص و فوق العاده ای داشته باشیم و یا هر شخصی می تواند به این قدرت برسد؟

 

ما در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد تا کنترل ذهن خود را به دست بگیرید و از تاثیرات خارق العاده اش در زندگی خود بهره مند شوید که البته این تاثیرات مستلزم تمرین مداوم و همیشگی شما بر روی ذهن خود است.

 

کنترل ذهن چیست؟

(ما می توانیم کنترل ذهن خود را به دست بگیریم.)

 حقیقتاً هدف ما از گفتن این جمله این است که بدانید تنها کسی که می تواند ذهن شما را هدایت کند و در مسیر درست و مشخصی پیش ببرد و به آن خوراک فکری بدهد فقط و فقط خود شما هستید.

در واقع این خود شما هستید که انتخاب می کنید ذهن شما پرورش دهنده ی افکار مثبت باشد یا منفی و حتی شما هستید که ذهن خود را کنترل می کنید نه این که ذهن شما را کنترل کند.

برای مثال زمانی که شما مدام فکر های منفی و ناامید کننده دارید و ذهن خود را به سمت این افکار منفی هدایت می کنید، در واقع ذهن خود را به منفی نگری تشویق می کنید.

کنترل ذهن به معنای کنترل تمامی ورودی هایی که به ذهن ما راه دارند و روی آن تاثیرگذار هستند، می باشد مانند؛ کتاب ها، روزنامه ها و مجلات، تلویزیون، شبکه های اجتماعی و … و هر مورد دیگری که اطلاعاتی را به ذهن ما وارد می کند و آن را جهت می دهد.

کنترل ذهن

 

فواید کنترل ذهن چیست؟

اگر شما این توانایی را به دارید که بتوانید ذهن و افکار خود را کنترل کنید، قطعاً بر بسیاری از مشکلات خود غلبه می کنید.

  • با یادگیری تکنیک های کنترل ذهن می توانید تمرکز خود را افزایش بدهید.
  • به رهایی از تاریکی فکری و منفی نگری می رسید.
  • دیگر ذهن و افکار خود را صرف مسائل پوچ، کم اهمیت و بیهوده نمی کنید.
  • به آرامش عمیق تری در زندگی دست پیدا می کنید.
  • قدر لحظه های زندگی را می دانید و می توانید در لحظه زندگی کنید.
  • نتیجه ی کار ها و فعالیت هایی که انجام می دهید، بهتر می شوند.
  • احتمال رسیدن به خواسته ها و موفقیت را به طرز عجیبی افزایش خواهید داد.
  • احساس سردرگمی را از بین می برید.

 

تکنیک های خارق العاده ی کنترل ذهن

  • نشخوار فکری ممنوع:

در ابتدا شاید بپرسید نشخوار فکری به چه معناست؟ شاید نشخوار فکری برای همه ی شما پیش آمده است که گاهی افکار منفی و آزاردهنده بی خبر و بی مقدمه به سراغ شما می آیند و شما شروع به فکر کردن درباره ی موارد منفی می کنید. بهترین کار برای جلوگیری و رهایی از نشخوار فکری این است که شما خود را در بدترین حالتی که فکر می کنید، ممکن است برایتان پیش بیاید تصور کنید. شاید اکنون این کار به نظر شما اشتباه بیاید اما اینطور نیست. زمانی که شما این کار را انجام می دهید و می اندیشید که آیا توانایی مواجه شدن و مدیریت آن مشکل را دارید یا نه؟ ذهن شما ناخواسته شروع به بازسازی افکار شما می کند و شما را در شرایط مدیریت آن مسئله قرار می دهد و این کار به شما کمک می کند تا توانایی مواجه شدن و مقابله با آن شرایط را بدست بیاورید و آن افکار دیگر برایتان به ترسناکی و نگران کننده ای گذشته نباشد چون شما متوجه شدید می توانید با راه های گوناگونی کنترل و مدیریتش کنید.

نشخوار ذهنی ممنوع

  • ایمان داشتن به تغییر خود:

شما باید ایمان داشته باشید و باور کنید که می توانید تغییر کنید و خود را متناسب با مشکلاتی که پیش روی شما قرار دارند تغییر بدهید. اگر ایمان نداشته باشید که می توانید تغییر کنید، به اندازه ی زمانی که تغییر خود را باور ندارید تلاش نخواهید کرد؛ بنابراین موفق نخواهید شد. به همین علت خیلی مهم است که شما این باور را در خود نهادینه کنید و قبول کنید که تغییر انقدر ها هم سخت نیست. قبول این باور به شما کمک می کند که مطمئن شوید که برای مقابله با مشکلات آمادگی دارید پس در نتیجه راحت تر فکرهای منفی را از خود دور می کنید و به چاره می اندیشید.

  • فاجعه سازی ممنوع:

اگر در کاری شکست خوردید لطفا فاجعه سازی نکنید. فاجعه سازی زمانی رخ می دهد که شما برای یک اتفاق بیش از اندازه اهمیت قائل می شوید. زمانی که شما این کار را انجام می دهید افکار منفی به سمت شما هجوم می آورند و رفتار شما را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهند. برای مثال: کسی که در یک پروژه ی کوچک کاری شکست می خورد و با خود می گوید که دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد و زندگی اش به پایان رسیده است. این فرد می تواند فکر کند که هستند صدها و هزاران نفر که شرایط مشابه او را داشته اند ولی ناامید نشده اند، تلاش کرده اند و افکار منفی را از خود دور کرده اند و الان اشخاص موفقی هستند؛ بنابراین شما هم می تواند از در مقابل این مشکلات پیروز شوید و با توقف فاجعه سازی افکار مثبت خود را تقویت کنید.

  • شتاب زدگی ممنوع:

شتاب زدگی و نتیجه گرفتن سریع و بدون فکر، یک تله فکری است. تله ای که باعث می شود شما به دنبال افکاری بگردید تا نتیجه ای که شتاب زده به دست آوردید را تایید کند یعنی افکار دوست نداشتنی منفی، و حتی گاهی ممکن است این افکار را بسازید. مانند کسی که خیال می کند هیچ کس دوستش ندارد و بدون هیچ دلیل موجهی به این نتیجه می رسد و از آن حمایت می کند. این نتیجه گیری شتاب زده و بدون فکر باعث می شود شما شروع به ساختن و پرداختن افکار منفی کنید. پس بهتر است قبل از هر کدام از این ساخت و ساز های دوست نداشتنی، کمی مکث کرده و همه ی دلایل و شواهد را کنار هم بررسی کنید.

  • مدیتیشن:

ورزش و مدیتیشن باعث ایجاد آرامش فراوانی در روح، ذهن و جسم شما می شود. مدیتیشن یک روش عالی و موثر برای متمرکز کردن ذهن در بدن شما است. اگر درست مدیتیشن کنید می توانید افکار منفی و آزار دهنده را از خود دور کنید و انرژی مثبت دریافت کنید.

 

سخن پایانی

ما در این مقاله پنج تکنیک عالی، مهم و کاربردی کنترل ذهن را به شما مختصرا توضیح دادیم. تمامی نکات و مطالب گفته شده تنها بخش کوچکی از مبحث گسترده ی ذهن و تکنیک های کنترل ذهن هستند. کمک گرفتن از یک مشاور آگاه، باتجربه، دانا و موفق در این زمینه به شما کمک فراوانی می کند تا بر ذهن خود کاملا مسلط شوید. ذهن و مشکلات تان را بشناسید و با آن ها کنار بیایید.اگر علاقمند به این موضوعات هستید به شما پیشنهاد می شود سایت سهیلا سرگزی را مشاهده کنید و از مقالات این سایت بهره ببرید.

سهیلا سرگزی

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!