روش های تغییر عادت های نامناسب در زندگی

دسته بندی ها : توسعه فردی 4 ژوئن 2020 سهیلا سرگزی 1357 بازدید
روش های تغییر عادت در زندگی

عادت های بد زندگی شما را مختل می کنند و مانع رسیدن به اهدافتان می شوند. آن ها سلامتی شما را از نظر روانی و جسمی به خطر می اندازند و وقت و انرژی تان را هدر می دهند.

پس چرا ما هنوز این عادت های بد را انجام می دهیم؟ و از همه مهمتر، آیا کاری هست که بتوان برای ترک این عادات انجام داد؟ تمرکز ما در این مقاله روی تمرین ایجاد تغییر در دنیای واقعی است. چگونه می توانید رفتار های بد خود را حذف کرده و به جای به عادات خوب بچسبید؟

 

چه عواملی باعث به وجود آمدن عادت های نامناسب می شود؟

بیشتر عادت های بد شما ناشی از دو چیز است: استرس و کسل بودن

اکثر مواقع عادت های بد یک راه آسان برای مقابله با استرس و کسالت است. همه چیز از جویدن ناخن هایتان گرفته تا هزینه های بالا و ولخرجی کردن در خرید، تا مهمانی های گاه و بیگاه در هفته و همینطور اتلاف وقت در اینترنت پاسخی  ساده در برابر استرس و کسالت شماست.

اما ما به شما می گوییم لازم نیست اینگونه باشد. شما می توانید روش های جدید و سالم برای مقابله با استرس و کسالت را یاد بگیرید که در ادامه می توانید به جای عادت های بد خود جایگزین کنید.

البته گاهی اوقات استرس و کسالتی که در ظاهر دارید در واقع ناشی از مسائل عمیق تر و درونی تری است. فکر کردن درباره این مسائل ممکن آزار دهنده باشد، ولی اگر در مورد ایجاد تغییر تصمیم جدی گرفته اید باید با خودتان صادق باشید.

آیا عقاید یا دلایل خاصی وجود دارد که پشت عادت های بد شما مخفی شده اند؟ آیا موضوع عمیق تر (مانند ترس، یک رویداد یا یک اعتقاد محدود کننده) وجود دارد که باعث می شود تا شما را به عادت های بد سوق دهد؟

شناخت علل عادات بد برای غلبه کردن بر آن ها بسیار مهم است.

شما یک عادت بد را از بین نمی برید، آن را جایگزین می کنید.

تمام عادت هایی که الان دارید (چه خوب و چه بد) به یک دلیلی در زندگی شما هستند. به نوعی این رفتار ها برای شما فایده ایجاد می کنند حتی اگر از جهات دیگری برای شما بد باشد.

مثلاً شاید سیگار کشیدن با وجود تمام مضرات بیولوژیکی از استرس و اضطراب شما بکاهد. در بسیاری از موارد عادت بد شما روشی ساده برای کنار آمدن با استرس است. برای مثال جویدن ناخن، کشیدن موها، تکان دادن مکرر پاها یا بهم ساییدن دندان ها. اگر از بین بردن استرس و ایجاد احساس خوشایند پس از انجام عادت های بد را فواید این عادات بنامیم، کم کم این فواید به عادت های بدتری تبدیل می شوند.

مثلاً چک کردن اینستاگرام تان بلافاصله بعد از بیدار شدن ممکن باعث شود احساس ایجاد ارتباط کنید. ولی در عین حال نگاه کردن همه پست ها و خواندن کامنت ها باعث از بین رفتن بهره وری شما می شود، تمرکز شما را کم می کند و شما را تحت فشار می گذارد. اما این مانع از این می شود که احساس کنید”کاری انجام نداده اید” و بنابر این این کار را هر روز ساعت ها تکرار می کنید. از آن جا که عادت های نامناسب نوعی فایده در زندگی شما ایجاد می کنند حذف آن ها به راحتی ممکن نیست. به همین دلیل توصیه های کلی و ساده لوحانه مانند”این عادت بد را متوقف کنید” تاثیر نخواهد داشت. در عوض شما باید یک عادت بد را با یک عادت جدید و بهتر جایگزین کنید که مزیت های مشابهی دارد.

اجازه دهید تا با مثالی که قبل تر زدیم ادامه دهیم؛ اگر در زمان استرس داشتن سیگار می کشید، فقط خاموش کردن سیگار و ادامه ندادن آن کافی نیست. شما باید روشی متفاوت برای مقابله با استرس پیدا کنید و بجای کشیدن سیگار آن را انجام دهید.

به عبارت دیگر عادت های نا مناسب نیاز های خاصی را در زندگی شما بر طرف می کنند. به همین دلیل بهتر است عادت های بد را با یک رفتار سالم جایگزین کنید. اگر انتظار دارید که عادات نا مناسب را بدون جایگزین کردن آن ها از بین ببرید، نیاز های خاصی خواهید داشت که پاسخی دریافت نمی کنند و سخت خواهد بود که فقط با روال “این عادت را متوقف کنید” عادت های بد را کنار بگذارید.

 

چگونه عادت های نامناسب را تغییر دهیم

در اینجا چند ایده برای تغییر عادت های بد شما و تفکر در مورد یافتن روش های جدید ارائه داده ایم.

  • جایگزینی را برای عادت بد خود انتخاب کنید.

شما باید از قبل برای زمانی که می خواهید با استرس و کسالت مواجه شوید برنامه بریزید. وقتی مضطرب شدید و می خواهید سیگار بکشید چه کاری را جایگزین می کنید؟ (مثلاً: انجام چند تمرین هوازی). وقتی مدام روی تلفن همراهتان از رسانه های اجتماعی پیغام دریافت می کنید به جای چک کردن مداوم چه می کنید؟ هرچه که هست و هر کاری که با آن سر و کار دارید، باید به جای عادت های نا مناسب خود برنامه ای برای انجام دادن داشته باشید.

تا حد ممکن محرک ها را حذف کنید. اگر به محض نشستن روی کاناپه کنترل تلویزیون را به دست می گیرید بهتر است از این به بعد کنترل تلویزیون را در جای دیگری مثل داخل کشو قرار دهید. اگر تا زمانی که کیک خامه ای در یخچال وجود دارد، به خوردن آن ادامه می دهید آن را دور بریزید. با اجتناب از محرک ها تغییر عادت های نا مناسب را برای خودتان راحت تر کنید.

در حال حاضر محیط شما باعث می شود عادت بد شما آسان تر و عادت های خوب سخت تر شوند. اگر در محیط اطراف خود تغییر ایجاد کنید می توانید نتیجه را تغییر دهید.

 

  • روند کارتان را با کسی در میان بگذارید.

چند بار وسط رژیم وسوسه شده اید و آن را زیر پا گذاشته اید؟ چند بار بدون اینکه کسی بفهمد سیگار کشیده اید؟ شما این راز ها را برای خودتان نگه داشته اید پس هیچ کس نمی بیند که شکست خورده اید، درست است؟ در عوض اگر با کسی در میان بگذارید بهتر است. با یک نفر جفت شوید و با هم انجام دهید. حالا می توانید روند کار یکدیگر را بپرسید و موفقیت هایتان را با هم جشن بگیرید، از تجربه های نفر مقابل استفاده کنید و یا به او امیدواری بدهید. دانستن اینکه شخص دیگری از شما انتظار بهتر شدن را دارد، یک محرک خوب و قدرت انگیزاننده است.

 

  • با افرادی در ارتباط باشید که همان زندگی را دارند که شما می خواهید داشته باشید.

نیازی نیست دوستان قدیمی خود را از جمع دوستانتان خارج کنید، اما قدرت پیدا کردن دوستان جدید را دست کم نگیرید.

 

  • خودتان را در اوج موفقیت تجسم کنید.

خودتان را تصور کنید که سیگار را ترک کرده اید، غذای سالم می خورید، روزی یک ساعت مطالعه می کنیدو یا صبح زود بیدار می شوید. هر عادت نا مناسبی که به دنبال تغییر آن هستید در نظر بگیرید و آن را شکست دهید، لبخند بزنید و از موفقیت خودتان لذت ببرید. خودتان را در حال ساختن یک هویت جدید ببینید.

 

  • لازم نیست تبدیل به شخص جدیدی شوید.

شما فقط باید به گذشته بر گردید. اغلب فکر می کنیم برای ترک عادت های نا مناسب باید کاملاً تبدیل به یک آدم جدید بشویم. حقیقت این است که شما در حال حاضر درون خود آدمی را دارید که عادت های بد ندارد فقط باید آن را بروز دهید. در واقع بعید است که در تمام زندگی خود این عادت های نا مناسب را داشته بودید. شما نیازی ندارید به یک آدم سحر خیز تبدیل شوید فقط باید به روز هایی برگردید که صبح زود بیدار می شدید. لازم نیست که به یک فرد سالم تبذیل شوید، فقط باید به دوران سلامتی خود باز گردید. حتی اگر چندین سال پیش بوده است، شما قبلاً بدون این عادت های بد زندگی کرده اید به این معنی که دوباره می توانید بدون آن ها زندگی کنید.

 

  • برای غلبه بر یک گفتگو و فکر منفی از کلمه “اما” استفاده کنید.

هر وقت اشتباه کردید و لغزیدید، بگویید چقدر می توانست بد تر باشد. هر زمان فکر منفی به ذهنتان خطور کرد، جمله را با یک “اما” ادامه دهید:

_ من چاق هستم و بدن بد فرمی دارم، اما می توانم در چند ماه به فرم بدنی مناسب برسم.

_ من احمق هستم و کسی به احترام نمی گذارد، اما من در تلاش هستم که یک مهارت توسعه فردا را بیاموزم.

_ من شکست خورده ام، اما همه انسان ها شکست می خورند.

همه ما گاه گاه لغزش می کنیم. بنابر این بجای اینکه بر اثر اشتباه خودتان را سرزنش کنید، برای آن برنامه ریزی کنید. همه ما گاهی از مسیر خارج می شویم، آن چه انسان های برتر را از سایرین جدا می کند این است که آن ها سریع متوجه خطای خود می شوند و به مسیر باز می گردند.

اگر به دنبال اولین قدم برای تغییر عادت های نا مناسب هستید، پیشنهاد می کنم با آگاهی شروع کنید. غرق شدن در افکار بد در مورد عادات بد شما بسیار کار آسانی است. شما می توانید احساس گناه کنید یا وقت خود را صرف رویا پردازی درباره آرزوهایتان کنید، اما این افکار فقط شما را از هدفتان دور تر می کنند. در عوض این آگاهی است که به شما نشان می دهد که چگونه می توانید تغییر ایجاد کنید.

 

سهیلا سرگزی

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :

    سهیلا سرگزی

    کوچ حرفه ای توسعه فردی و سازمانی با معرفی الگوی مناسب و بومی شده در حوزه مدیریت و توسعه منابع انسانی با مقتضیات سازمانهای ایرانی که مورد تایید عموم قرار گرفته است.

    کمک به مدیران و کارآفرینان سازمانهای ایرانی در انتخاب و بکارگیری الگوهای مناسب مرتبط با مدیریت منابع انسانی. آموزش، پرورش و توانمندسازی جامعه‌ی شاغل در حوزه منابع انسانی با رویکردهای نوین توجه به نیازهای حال و آینده سازمانها نیز از فعالیت های ایشان می باشد.

    خانم سرگزی تمام تجربیات و مهارت های خود را در قالب آموزش ها و دوره هایی در اختیار عموم قرار داده تا تمامی صاحبان کسب و کار از این موارد استفاده نموده و به موفقیت های بیشتری دست یابند.

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!