روش های ساده برای افزایش خلاقیت

دسته بندی ها : آموزش 23 ژانویه 2021 سهیلا سرگزی 1103 بازدید
افزایش خلاقیت

روش های زیادی برای افزایش خلاقیت وجود دارد اما همه ی روش ها به تلاش خود افراد بستگی دارد. همه ی افراد باید سعی بر ارتقاء دادن ویژگی های خود و شناخت ویژگی های مثبت خود داشته باشند. خلاقیت ترکیبی است از قدرت ابتکار و حساس بودن در برابر نظریاتی که کاربر را قادر به اندیشیدن به نتایج متفاوت، می سازد که حاصل این نتیجه خوشنودی دیگران است. بنابراین خلاقیت یک ترفند ذهنی است.

چند راهکار علمی و ساده برای افزایش خلاقیت

  • سفر به مکان های مورد علاقه

سفر کردن به شما فرصت می دهد که مکان ها، وسایل و چیز های مختلفی را تجربه کنید. بهتر است به جایی سفر کنید که در آن احساس راحتی و آرامش کنید. این سفر می تواند یک مکان زیارتی، تفریحی و … باشد که به ذهن شما تمرکز و اجازه ی نوآوری می دهد.

  • دوش گرفتن

محققان بر این باورند که دوش گرفتن ناگهانی ذهن را باز می کند و راه حل های متنوعی را به ذهن می رساند. دوش گرفتن سیستم بدنی را شوکه می کند و اجازه می دهد که محرکات درونی و بیرونی بدن بیدار شوند.

  • پیاده روی

بیست دقیقه پیاده روی قبل از هر کاری مثل رفتن به محل کار و یا رفتن به مدرسه و … می تواند توانایی مغز را برای جستجو ی راه حل خلاقانه بالا ببرد. انجام حرکات بدنی حتی به مدت زمان کم می تواند خلاقیت ذهن را تا ساعت ها بالا نگه دارد.

  • به آسمان نگاه کنید

گاهی سر خود را بالا ببرید و به آسمان آبی و زیبا نگاه کنید. حتی می توانید به یک باغ و دشت زیبا بروید و خلقت آفرینش را تماشا کنید. رابطه بین نگاه کردن به رنگ های جذاب و توانایی افزایش تفکر خلاقانه بسیار بالا است. همچنین با بو کردن به گل های خوشبو نیز می توانید به ذهن خود اجازه تفکر خلاقانه بدهد.

  • رفتن به جای ساکت و خلوت

برای همه ی ما پیش آمده است که ذهنمان درگیر مشکلات زیادی است و هیچ راه حلی به ذهن نمی رسد. در چنین مواقعی به یک جای ساکت بروید و با خود خلوت کنید، به هیچ چیز فکر نکنید. آنگاه خلاقیت شما خود به خود بالا می رود و پس از مدتی راه حل مشکل خود را نیز پیدا خواهید کرد.

افزایش خلاقیت با درست کردن پازل

  • بازی کردن پازل

بازی کردن پازل موجب افزایش تمرکز می شود. هنگامی که تمرکز بالا رود خلاقیت نیز بالا خواهد رفت. همان طور که یک ورزشکار برای یک بازی خوب نیاز به گرم کردن عضلات خود دارد شما نیز برای داشتن یک ذهن خلاق نیاز به گرم کردن مغز خود دارید. چیدن یک پازل و یا بازی کردن شطرنج، برای گرم کردن ذهن راه حل های مناسبی است.

  • یادداشت

بیشتر افراد اولین کاری که بعد از بیدار شدن انجام می دهند چک کردن موبایل خود است اما می توانید به جای این کار یک خودکار بردارید و تجربیات مثبت خود را در برگه ای یادداشت کنید. این یادداشت ها می تواند خلاقیت ذهنی شما را بالا ببرد.

  • پرسیدن سوال از خود

سوال پرسیدن از خود موجب شروع فعالیت مغز می شود زیرا ذهن به دنبال پاسخ آن سوال می گردد. بهتر است زمانی که به پاسخ سوال خود رسیدید آن را به اشتراک با فردی بگذارید و یا آن را یادداشت کنید تا خلاقیت شما بیشتر از همیشه افزایش یابد.

  • دراز کشیدن

تحقیقات نشان داده افرادی که در حالت دراز کشیدن کاری را انجام می دهند زود تر قادر به انجام آن هستند. مثلا برخی افراد پازل را به در حالت داراز کشیدن انجام می دهند. این افراد نسبت به افرادی که نشسته پازل می چینند، سریع تر قادر به اتمام پازل خود هستند. توانایی حل مشکلات در پوزیشن های آرام می تواند ذهن را آرام کند و فرد زود تر به راه حل خلاقانه خود برسد.

  • برنامه ریزی روزانه

برنامه ریزی در هر کاری موجب افزایش خلاقیت در آن کار می شود. پس سعی کنید قبل از شروع روز خود، کار هایی که می خواهید انجام دهید را در برگه و یا حتی در ذهن خود برنامه ریزی کنید و در طول روز نیز به آن کار ها فکر کنید و راه حل های متفاوتی را در نظر بگیرید.

برنامه ریزی روزانه

  • قرار گرفتن در محیط تاریک

قرار گرفتن در محیط تاریک می تواند به افرد احساس آزادی دهد و خلاقیت آنان را بالا ببرد. البته دور کردن نور های طبیعی نیز می تواند ضرر برساند. در نتیجه کم تر باید به این راه حل فکر کرد.

  • فکر کردن قبل از خواب

قبل خواب بهتر است یک دور تمامی کار هایی که در آن روز انجام داده بودید را مرور کنید و هر کدام را از دید دیگر و تفکری خلاقانه نگاه کنید. این کار سبب می شود که شما در انجام همان کار در روز های دیگر خلاقانه تر عمل کنید.

  • گاهی شلخته باشید!

محققان توصیه می کنند که گاهی اتاق، میز و یا هر جایی که همیشه تمیز است را مرتب نکنید این کار مغز را از حالت شرطی خارج می کند. این شلختگی باعث فارغ شدن ذهن از محدودیت ها می شود و خلاقیت را افزایش می دهد.

4 راه برای افزایش خلاقیت در کودکان

  • راهنمایی برای اصلاح اشتباه

اگر کودک از شکست در هر کاری بترسد کنجکاوی را در خود سرکوب می کند. زمانی که کودک شما بعد از انجام کار اشتباه نا امید شد و احساس شکست کرد او را راهنمایی کنید و با او برای تغییر نتیجه و جبران اشتباه صحبت کنید. ولی این را بدانید که شما فقط باید راهنمایی کنید و هرگز نباید اشتباه او را اصلاح کنید. شما باید اجازه خلاقیت را به ذهن کودکان خود بدهید.

  • تشویق کردن

هر کار مثبت فرزندان را تحسین کنید. تشویق کردن کلامی یعنی گفتن آفرین، مرحبا و یا دوستت دارم، بهترین نوع پاداش و تشویق است. ولی زمانی که خلاقیت و کار های مثبت کودکان شما افزایش پیدا کرد شما می توانید با دادن برچسب های ستاره و یا خریدن هدیه ای، فرزند خود را به کار های مثبت بیشتر راهنمایی کنید.

  • الگوی خلاقیت کودک

شما الگوی کودکانتان در هر شرایطی هستید. پس سعی کنید کار های خلاقانه و راه حل های خلاقانه ی بیشتری در زندگی داشته باشید تا کودکان از شما بیاموزند. حتی می توانید کار های خلاقانه کودکی خود را به یاد بیاورید و آن را برای کودک خود توضیح دهید و فرزندتان را به انجام آن کار دعوت کنید.

  • پاسخ به تمامی سوالات کودک

بیشتر کودکان در سنین مختلف سوالات متعددی از شما می پرسند، بهتر است با خونسردی و صبر زیاد به آن ها پاسخ دهید و فرزند خود را همراهی کنید. اگر زمانی کودک سوالی از شما پرسید که جواب آن را نمی دانستید و یا حوصله ی پاسخ به سوال را نداشتید از یکی از نزدیکان خود بخواهید به سوال کودک شما پاسخ دهد.

سخن پایانی

سرکار خانم سرگزی، تمامی مهارت های خود را در قالب آموزش ها و دوره های آنلاین در اختیار شما قرار داده است تا تمامی افراد از این مقالات بهرمند شوند.

ما در این مقاله سعی در آموزش روش های ساده برای افزایش خلاقیت را داشتیم. امیدواریم در زندگی همیشه دارای تفکراتی خلاقانه باشید.

در صورتی که تمایل به خواندن مطالب بیشتری در این زمینه و در زمینه های دیگر داشتید، به وب سایت سهیلا سرگزی مراجعه نمائید و پیشنهادات خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

با سپاس و قدردانی از همراهی شما عزیزان

سهیلا سرگزی

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!