معرفی شبکه مدیریتی بلیک موتون

دسته بندی ها : دسته‌بندی نشده 30 می 2021 سهیلا سرگزی 797 بازدید

ما در این مقاله به معرفی شبکه مدیریتی بلیک موتون و نحوه انجام آن خواهیم پرداخت. بلیک و موتون دو تن از نظریه پردازان بزرگ در عرصه مدیریت بر افراد و رهبری بودند که با توجه به قوانینی که در این زمینه وضع کردند، بسیار موفق بودند. در شبکه مدیریتی بلیک موتون عنوان می شود که نباید نه از افراد غافل بشوید و نه از وظایفی که آن ها می خواهند انجام دهند. نباید فقط نتیجه کار مهم باشد در حالی  که فرد هیچ لذتی از انجام آن وظیفه نبرده است.

هیچ کدام از روش های رهبری همیشه به بهترین شکل جواب نمی دهند. اما در این بین باید به گونه ای رفتار کنید که افراد در آن زمینه پیشرفت کنند و مطالبی را بیاموزند. شبکه مدیریتی بلیک موتون دو بعد اصلی دارد. بعد اول راجع به رهبری است که به افراد فکر می کند و بعد دیگر راجع به فردی که به وظایفش فکر می کند. سپردن وظایف به فردی که هیچ تخصصی در آن زمینه ندارد نمی تواند بازخورد خوبی داشته باشد.

توجه رهبر به فرد نشان می دهد رهبر چقدر دل سوز است و در عین که علاقه ی خاصی به روند انجام کار باکیفیت دارد، دوست دارد اعضای تیم با اشتیاق و علاقه در آن زمینه پیشرفت کنند. بازخورد نهایی مشخص می کند زمانی که رهبر یک وظیفه را به شخصی محول می کند تا چه اندازه به نتیجه ی کار اهمیت می دهد.

مهم ترین سبک های رهبری بلیک و موتون کدام اند؟

بخش گسترده ای از رهبری بر توانایی الهام بخشیدن و سازماندهی افراد دیگر برای دستیابی به یک هدف مشترک، معمولاً بر اساس یک برنامه می باشد. مهارت های رهبری در هر سازمانی مهم است، زیرا ایجاد تیم های قدرتمند و توانایی انجام کارآمد وظایف را تسهیل می کند. از آن جا که این یک تعریف همه جانبه است، مجموعه مهارت های رهبری شما ممکن است با افراد دیگر متفاوت باشد. شاید شما مهارت های نرم رهبری مانند صبر، همدلی و گوش دادن را داشته باشید در حالی که همکار شما توانایی خود را در ریسک پذیری و تصمیم گیری نشان بدهد. نقاط قوت طبیعی شما هر چه باشد، توسعه مهارت های رهبری متناسب با آن استعداد ها، بلیط شما برای تأثیر گذاری بیشتر در شغل است.

بخش گسترده ای از رهبری بر توانایی الهام بخشیدن و سازماندهی افراد دیگر برای دستیابی به یک هدف مشترک، معمولاً بر اساس یک برنامه می باشد. مهارت های رهبری در هر سازمانی مهم است، زیرا ایجاد تیم های قدرتمند و توانایی انجام کارآمد وظایف را تسهیل می کند. از آن جا که این یک تعریف همه جانبه است، مجموعه مهارت های رهبری شما ممکن است با افراد دیگر متفاوت باشد. شاید شما مهارت های نرم رهبری مانند صبر، همدلی و گوش دادن را داشته باشید در حالی که همکار شما توانایی خود را در ریسک پذیری و تصمیم گیری نشان بدهد. نقاط قوت طبیعی شما هر چه باشد، توسعه مهارت های رهبری متناسب با آن استعداد ها، بلیط شما برای تأثیر گذاری بیشتر در شغل است.

 

 

  • در روش اول رهبر کاملاً بی تفاوت است و نه بر روند انجام کار تمرکز دارد که کار و نتیجه عالی باشد و نه محیطی را برای افراد گروه ایجاد می کند که لذت ببرند و روند کار را به خوبی انجام دهند. در این روش نتیجه نهایی رضایت بخش نخواهد بود.
  • در روش دوم رهبر بسیار مغرور و افراد گروه را وسیله و ابزار برای انجام کارهای خود می داند. در صورتی که کارها بنا بر علایق رهبری جلو نرود جریمه و تنبیه را جایگزین آموزش و ارتقا می دهند. در این روش هم شاید به نظر رضایت بخش باشد اما انگیزه افراد کم و به مرور روند کار متوقف می شود.
  • در روش سوم رهبر هم نسبت به افراد و هم نتیجه کار تمرکز متوسطی دارد. این روند نیز رضایت بخش نخواهد بود چرا که یک رهبر نمی تواند در عین واحد هم تمامی نیازهای اعضای تیم را بر آورده کند هم محیط خوبی برای انجام کار ایجاد کند. اعضای تیم با توجه به رهبری متوسط فقط سطح متوسطی از کار را برای گروه انجام می دهند.
  • در این روش رهبر گروه بسیار به اعضای گروه توجه می کند و برایش مهم نیست نتیحه کار چگونه باشد. در نهایت رهبر با خود می اندیشد و می گوید تا زمانی که اعضای تیم به خواسته خود نرسند به خوبی به وظایف خود عمل نمی کنند. متأسفانه این روش نیز رضایت بخش نخواهد بود چرا که بر روند کار افراد اصلاً نظارت نمی شود.
  • در روش آخر مدیریت تیمی را مورد بررسی قرار دادند. در این روش رهبر توجه زیادی به اعضای گروه و روند انجام کار دارد. نتیجه ی پروژه در این روش موفقیت آمیز خواهد بود چرا که رهبر با انگیزه و مدیریت عالی یک محیط خوب و نظارت عالی خواهد داشت و افراد تیم با رفع تمام نیازهای شان بهترین عملکرد را خواهند داشت.

مهارت های لازم برای کار گروهی و تیمی  طبق روش بلیک موتون چیست؟

 

کار گروهی زمانی اتفاق می افتد که تمام اعضای تیم با یکدیگر کار کنند و فعالیت هر کدام به هم وابسته باشد. تمام اعضای تیم باید متعهد باشند و بدانند زمانی یک شبکه مدیریتی به خوبی به نتیجه می رسد که به بهترین شکل ممکن به وظایف خود رسیدگی کنند. در این حال مطالب و روش های خاصی را هم می آموزند و مهارت های خود را ارتقا می دهند.

کار گروهی زمانی به نتیجه خواهد رسید که شبکه ی مدیریتی درستی داشته باشد و رهبر تیم انتظارات خود را از اعضای تیم برای آن ها مشخص کند و زمینه را برای فعالیت سالم آن ها به وجود بیاورد و با حمایت مالی و تشکیل جلسه در زمان های خاص با آن ها همدلی کند و این همدلی را در عمل به آن ها نشان دهد.

رهبر باید برنامه کاری داشته باشد و زمانی که وظایف هر فرد را مشخص کرد به رهبری آن و انجام به موقع کارها رسیدگی کند. احساسات اعضای گروه برای مدیر بسیار مهم است. اعضای گروه باید علاوه بر آزادی عمل حد و مرز خود را بشناسند.

رهبر گروه با ایجاد یک شبکه مدیریتی درست بلیک موتون باعث پرورش خلاقیت و یادگیری اعضای گروه می شود و علاوه بر تقویت توانایی های افراد باعث ایجاد اعتماد بین خود و همه ی اعضای گروه می شود.

 

وظیفه ی یک رهبر در اجرای درست شبکه مدیریتی بلیک موتون ایجاد مهارت های لازم جهت حل اختلافات، تشویق افراد گروه برای ریسک پذیری سالم و ایجاد تقویت مهارت رهبری تیم به بهترین شکل ممکن است.

کلام پایانی

زمانی که برای تقویت مهارت های رهبری خود فعالیتی را انجام می دهید یعنی برای افزایش حیطه ی اثرگذاری خود و موفقیت بیشتر تلاش می کنید. سبک مدیریت بلیک موتون می تواند روشی مؤثری در این زمینه باشد. برای افزایش مهارت و یادگیری بیش تر دانش مدیریت بلیک موتون لازم است از یک فرد متخصص و باتجربه در این زمینه کمک بگیرید و به یک سایت معتبر مراجعه کنید.

یک مجموعه زمانی موفق می شود و به خواسته های خود می رسد که رهبری قوی با نظارت دقیق و گروهی بدون اختلاف و دارای تعامل اجتماعی خوب داشته باشد. مدیریت و رهبری درست در گرو انتخاب و استفاده از بهترین روش مدیریت است. برای به دست آوردن دانش و اطلاعات کافی در زمینه انتخاب بهترین روش مدیریتی می توانید از تمامی مقالات این سایت به صورت رایگان بهره مند شوید.

سهیلا سرگزی

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!