5 نکته برای اخراج افراد بی کیفیت

دسته بندی ها : بیزینس کوچینگ 22 فوریه 2021 سهیلا سرگزی 1062 بازدید
اخراج افراد بی کیفیت

اخراج کارمندان بی کیفیت از یک مجموعه، آخرین اقدامی است که یک کارفرما به آن دست می زند. البته بهتر است که کارفرما همین گونه عمل کند. یعنی تمام راه ها را امتحان کند، تمام راه های تنبیهی و تشویقی و توبیخی را بیازماید و اگر پاسخی نگرفت، حالا می تواند کارمند را اخراج کند. اما قبل از اینکه وارد بحث اخراج شدن یک کارمند از مجموعه شویم، باید کمی در این مورد آسیب شناسی کنیم. به عنوان یک رهبر یا صاحب کسب و کارتان نه تنها باید با کارکنان سرسخت، سر و کار داشته باشید، بلکه باید بنا به مصلحت یا دلایل موجه از رفتار آن ها چشم پوشی کنید.

با اینکه دادن برگه ی اخراج به دست کارمند کار ساده ای نیست اما گاهی وقت ها باید برای برقرار ماندن و پیشرفت کسب و کارتان، او را از سر ناچار اخراج کنید. مطمئن باشید اگر کارمندی از خط قرمز های شما عبور کرد، ممکن است باز هم این کار را تکرار کند. پس بهتر است در صورت تکرار عبور از ارزش ها و خط قرمز های شما، اخراج شود البته بعد از اخراج باید به فکر عواقب احتمالی آن نیز باشید. عواقبی نظیر شکایت در اداره ی کار و …

 در ادامه ی مطلب به شما خواهیم گفت که در صورت مواجه شدن با چه مشکلاتی می توانید کارمندتان را اخراج کنید اما قبل از آن، نگاهی به برخی از دلایل اخراج از سمت کارفرمایان می پردازیم.

عجیب ترین دلایل کارفرما برای اخراج کارمند!

در روزگاری که کارفرما به دنبال دلیل قانع کننده ای برای اخراج کارمند و کارگر خود می گردد تا بعدا دچار مشکلات شکایت در اداره کار نشود، مشاهده می شود که برخی از کارفرمایان بنا به دلایل کاملا غیر قابل توجیه و گاهی خنده دار، کارمند خود را اخراج می کنند. برخی از دلایل را برای شما مطرح می کنیم که عبارتند از:

  • اخراج به خاطر زیبایی برخی از خانم ها
  • اخراج به دلیل سخن چینی پشت سر کارمند توسط همکاران
  • اخراج به دلیل چاق شدن کارمند
  • اخراج به دلیل تراشیدن موی سر
  • اخراج بخاطر پیروز شدن کارمند در مسابقه ی ورزشی
  • اخراج به دلیل نشان دادن شجاعت بیش از حد در محیط کاری

عجیب ترین دلایل کارفرما برای اخراج کارمندان

و هزاران دلیل غیر موجه دیگر که این روزها از هر گوشه و کناری به گوش می رسد. فقط کافی است پای درد و دل برخی از کارگران و کارمندان بنشینید تا ببینید چگونه و با چه دلیلی اخراج شده اند.

در کشور ما یکی از دلایل بسیار مطرح در مورد اخراج که واقعا خنده دار است، خوب کار کردن کارمند می باشد. ایران تنها کشوری است که اگر یک کارمند، خوب کار کند و از سر دلسوزی برای کارفرما بیش از حد انتظار و وظایفش کاری را انجام دهد، نه تنها مورد تشویق قرار نمی گیرد بلکه آرام آرام باعث فراهم شدن شرایط اخراجش نیز می شود. اگر فلان کارفرما از کارگرش در خط تولید و مونتاژ بخواهد که روزی 1000 قطعه مونتاژ کند، در صورتی که کارگر بجای 1000 عدد، 1500 عدد مونتاژ کند، شاید روز اول مورد تشویق قرار بگیرد ولی اگر روزهای بعد کمتر از 1500 عدد مونتاژ کند، نارضایتی کارفرما و سپس اخراج بی چون و چرای کارگر را در پی خواهد داشت. اگر کارفرما در چنین مواقعی کارگر را مورد تشویق قرار دهد و بداند که 1500 عدد مونتاژ کردن جزء وظایف او نیست و کارگر لطف کرده است، باعث می شود کارگر به طور خودکار و اتوماتیک بهتر کار کند. کیفیت در کار زمانی بالا می رود که کارگر یا کارمند بداند که برای کارفرما مهم تلقی می شود و کارفرما زحمات او را می بیند، این یعنی افزایش بهره وری. اگر در یک مجموعه بهره وری رو به افزایش باشد، کارفرما هم دست به اخراج کارمند خود نخواهد زد.

دلایل موجه برای اخراج کارمندان بی کیفیت از سوی کارفرمایان

اگر شما بعنوان کارفرما چند مورد از 5 نشانه های زیر را در رفتار یکی از کارمندان خود دیدید بهتر است سریع‌تر او را اخراج کنید.

  1. بهره وری پایین:

    اگر منصفانه فکر کنیم، بعضی از اوقات بهره ‌وری به دلایلی غیر از خطای کارمندان پایین می‌آید. بعضی اوقات هم ممکن است پروژه‌ ها نسبت به برآورد‌های اولیه پیچیده‌ تر شوند و اتمام آن‌ها به زمان بیشتری نیاز داشته باشد. وقوع چنین شرایطی به این معنی نیست که کارمندان شما کار خود را به ‌خوبی انجام نمی‌دهند یا مهارت ‌های لازم برای موفقیت پروژه را ندارند. شاید فقط به خاطر این باشد که وظیفه ‌ی زیادی به آن‌ها محول شده است. اما اگر یکی از کارکنان شما هیچ ‌گاه وظایف خود را در زمان مقرر انجام نمی‌ دهد، این قطعا به معنی پرچم قرمز است و نشانه‌ی کاهش بهره ‌وری او می باشد. نشانه ‌های دیگری که می ‌تواند شما را متوجه کاهش کیفیت کارکنان کند این است که کار آن ‌ها به بازبینی‌ های متعدد نیاز دارد، دائما از همکاران خود کمک می‌خواهند و وقت بیشتری از شما می ‌گیرند. اگر این نشانه‌ها را دیدید، بدانید وقت آن است که او را از شرکت بیرون کنید.

  1. به دنبال دردسر بودن:

    چنین شخصی اگر با عکس‌ العمل مناسبی روبرو نشود، به‌تنهایی می‌تواند باعث خسارات زیادی در محیط کار باشد. این‌ها همان کسانی هستند که شایعه پخش می ‌کنند و همکاران را علیه‌ یکدیگر تحریک می‌کنند. آن‌ ها با بدگویی در مورد مدیران و ضعیف جلوه دادن مدیریت به دنبال ایجاد روحیه‌ ی سرکشی در کارمندان هستند. اگر شما کارمندی دارید که با روش عمل شرکت هماهنگی ندارد، در مورد پروژه‌ ها زبان‌ بازی و کنایه‌ زنی می ‌کند و مدام به دنبال ایجاد دردسر است، بهتر است راه خود را هر چه سریع‌تر از او جدا کنید.

  1. غیر قابل پیش بینی و اهل جر و بحث بودن در محیط کاری:

    شما به عنوان رهبر وظیفه دارید کارمندان را به خلق نوآوری ‌های بیشتر تشویق کنید. باید کارمندانی داشته باشید که تأثیر مثبتی روی شما و شرکت داشته باشند. اما اگر کارمندی دارید که مدام با شما یا کارمندان و حتی مشتریان بحث و جدل می‌کند، این می‌ تواند نشانه‌‌‌ ای باشد که آن‌ می ‌تواند در آینده ‌ی نزدیک سبب ایجاد تنش بزرگی در شرکت شود. چنین رفتاری نه‌ تنها ترسناک است، بلکه محیط کار را برای دیگران ناراحت ‌کننده می ‌کند. کافی است قبل از اینکه مشکلات بیشتری ایجاد شوند، او را اخراج کنید.

  1. نیاز نبودن به حضور آن ها و غیبت بی دلیل:

    بسیاری از کارآفرینان هنگام راه ‌اندازی کسب ‌و کار خود افراد زیادی استخدام می ‌کنند تا کارها سریعا سر و سامان بگیرد. حتی شاید بعضی از اعضای فامیل یا آشنایان را در شروع کار وارد بیزینس خود کنند. اما بعدا مشخص می‌شود آن ‌ها تجربه یا مهارت لازم را برای حضور در بیزینس شما ندارند و نمی‌توانند کار شما را به مرحله‌ی بالاتری ارتقا دهند. در واقع تنها بازده آن‌ ها، پر کردن سمت ‌ها است.

اخراج این افراد کار سختی است، چون شما با شخصیت یا اخلاق کاری آن ‌ها هیچ مشکلی ندارید. باید امیدوار باشید که آن‌ ها شرایط را درک ‌کنند و حاضر باشند برای پیشرفت شرکت شما این کار را انجام دهند.

یکی دیگر از دلایل اخراج، غیبت بی دلیل است. اگر یکی از کارمندان به دلیل فوت یکی از عزیزان نزدیکش فراموش کند با شما تماس بگیرد و غیبت خود را اعلام کند، برای بار اول مشکلی نیست اما اگر دوباره این اتفاق افتاد، کمی تفکر کنید و بهتر است عذر او را بخواهید.

دلایل موجه برای اخراج از سوی کارفرمایان

  1. باعث اعتراض مشتریان و خرده ‌فروشان می‌شوند:

آیا می‌دانید که ۸۶ درصد از مشتریان بعد از روبرو شدن با کارمندانی که سرویس بدی ارائه می ‌دهند، با آن شرکت قطع همکاری می‌کنند؟ این مشکل زمانی وخیم‌ تر می‌ شود که بدانید آن ها تجربه‌ ی ناخوشایند خود را به طور میانگین با ۱۲ نفر دیگر در میان می‌ گذارند. به عبارت دیگر، شما باید همیشه مشتریان خود را راضی نگه دارید. پس اگر شکایتی از سوی مشتریان در مورد سرویس ‌دهی یک کارمند دریافت می ‌کنید، بهتر است سریع دست به کار شوید. همین اتفاق برای خرده‌ فروشان نیز ممکن است اتفاق بیفتد. به نظر شما آیا آن ها مایل به همکاری با شرکتی هستند که کارمندانش رفتار نامحترمانه و رقت‌ انگیزی دارند؟

سخن پایانی

یکی از مشکلات اساسی که در محیط کسب و کار با آن مواجه هستیم، افراد و کارکنان بی کیفیتی هستند که نه تنها باعث پیشرفت و شکوفایی کسب و کار نمی شوند بلکه گاهی همچون سدی مقاوم در برابر پیشرفت کسب و کار و افراد آن قرار می گیرند. بهتر است قبل از هر اقدامی این افراد را مورد بررسی قرار دهیم و در صورتی که متوجه موارد ضروری و مهمی شدیم از تکنیک های متفاوتی برای اصلاح و یا اخراج او استفاده کنیم.

شما عزیزان برای این که در این راه، درست ترین تصمیمات را بگیرید و با خیالی آسوده به پیشرفت کسب و کار خود بپردازید می توانید با مراجعه به وب سایت سهیلا سرگزی  علاوه بر کسب اطلاعات بیشتر، از راهنمایی های دوستانه فردی با تجربه و توانمند بهرمند شوید.

سهیلا سرگزی

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!