انواع مدیریت در یک سازمان و وظایف آن ها

دسته بندی ها : آموزش 2 فوریه 2021 سهیلا سرگزی 1081 بازدید
انواع مدیریت در سازمان ها

هر سازمانی برای رسیدن به اهداف و مقاصد خود نیاز به سرپرستی دارد که هماهنگی و هدایت مجموعه را بر عهده بگیرد. در همین راستا می توان گفت همه ی سازمان های رسمی به مدیریت نیاز دارند تا بتواند با راهنمایی درست از اتلاف زمان و انرژی سازمان جلوگیری کند. در یک تعریف کلی می توان گفت مدیریت فرایند کنترل کار، برنامه ریزی، سازماندهی و رهبری را برای رسیدن به اهداف سازمان به کار می برد تا کارها به بهترین شکل ممکن انجام شود.

مدیر در راستای وظایف خود می تواند نقش های متفاوتی داشته باشد. نقش های ارتباطی که در بین نقش های یک مدیر مهم ترین و آسان ترین نقش ها است. نقش های اطلاعاتی که شامل نقش ارزیاب، نقش سخنگو و نقش توزیع کننده است. نقش تصمیم گیری که بین اهداف و نیازها تعادل برقرار می کند و در مواقع حساس تصمیم گیری می کند.

هر مدیر بسته به نقشی که دارد باید پنج وظیفه ی اساسی را مدیریت کند. در ادامه در مورد وظایف پنج گانه ی مدیریت، انواع مدیریت در یک سازمان و مهارت هایی که مدیران باید داشته باشند صحبت خواهیم کرد.

 با ما همراه باشید.

پیشنهاد سردبیر : 6گام طلایی برای بهبود رهبری

وظایف پنج گانه ی مدیریت

  1. نداشتن برنامه ی درست می تواند آسیب های جبران ناپذیری به سازمان ها وارد کند به همین جهت می توان گفت برنامه ریزی از مهم ترین اهداف مدیریت در راستای رسیدن به اهداف است. بدون برنامه بودن سازمان را با چالش ها و بحران هایی مواجه می کند که سازمان را به مسیر نا معلومی منحرف می کنند.
  1. سازماندهی یکی دیگر از وظایفی است که در آن منابع سازمانی به بهترین شکل ممکن به کار گرفته می شوند تا اهداف مجموعه محقق شود. در صورتی که سازماندهی درستی برای یک مجموعه انجام نگیرد از توانایی های افراد و منابع حداکثر استفاده نخواهد شد.

وظایف 5 گانه مدیریت

  1. استخدام افراد شایسته نیز یکی از مهم ترین وظایفی است که در صورتی که به خوبی انجام نشود می تواند ضربه های بزرگی به سازمان وارد کند. استخدام افراد شایسته به نوعی زیر مجموعه ای از سازماندهی منابع انسانی است.
  1. مدیریت و رهبری را می توان به عنوان هنری تعریف کرد که بیشترین تاثیر را بر روند کارایی مجموعه داشته باشد. بالا نگه داشتن انگیزه ی کارمندان از جمله وظایفی است که می تواند تاثیر نا محسوسی بر اهداف سازمان داشته باشد.
  1. کنترل نداشتن بر مجموعه مانند راه رفتن در یک مسیر تاریک است. بدون داشتن کنترل امکان استفاده از منابع وجود ندارد. کنترل داشتن کمک می کند هیچ قدم بدون برنامه ای برداشته نشود و چشم انداز روشنی از هدف در دسترس باشد.

انواع مدیریت در یک سازمان

بر اساس سطح و فعالیت های سازمانی می توان مدیریت را در انواع زیر مورد بررسی قرار داد.

  • مدیران عملیاتی: این مدیران مستقیما مسئولیت خدمات یا تولید کالا را بر عهده دارند. این مدیران تنها سرپرستی کارکنان عملیاتی را بر عهده دارند و سایر مدیران را هدایت نمی کنند.
  • مدیران مبانی: این مدیران مدیران عملیاتی یک مجموعه را سرپرستی می کنند و تمامی فعالیت های زیر مجموعه ها را به مدیریت رده ی بالاتر گزارش می دهند.
  • مدیران عالی: گروه کوچکی از مدیران هستند که کل سازمان را اداره می کنند و بیش تر زمان خود را صرف مذاکره با افراد و مدیران خارج از سازمان می کنند.
  • مدیران وظیفه ای: کارکنانی هستند که وظیفه ی خاصی را در مجموعه بر عهده دارند.
  • مدیران عمومی: این مدیران کلیه ی فعالیت ها و وظایف یک سازمان را مدیریت می کنند. در مجموعه های بزرگ چند مدیر عمومی مسئول قسمت های مستقل هستند.

مدیران در هر سطح و سازمانی که فعالیت می کنند باید سعی کنند به مهارت های خاصی مسلط باشند تا بتوانند مجموعه را در رسیدن به اهداف تعیین شده یاری کنند. این مهارت ها در ادامه شرح داده می شود.

سه مهارت اصلی که مدیران به آن نیاز دارند!

  • مهارت های ادراکی مهارتی است که کمک می کند همه ی علایق و فعالیت های سازمان هماهنگ شوند. مدیران باید این مهارت را بیشتر از سایر مهارت ها در خود تقویت کنند چرا که کمک می کند موقعیت های مختلف را تحلیل کنند و ریشه ی مسائل و مشکلات را پیدا کنند.
  • مهارت های انسانی که کمک می کند مدیران بتوانند ارتباط موثری با اعضای سازمان و سازمان های دیگر داشته باشند. این مهارت نقش مهم ی در توسعه ی فعالیت های سازمان دارد.

مهارت های اصلی مدیران

  • مهارت های فنی که به نوعی مهارت به کار بردن شیوه ها، ابزار و دانش مورد نیاز در زمینه ی امور اجرایی است. مدیران عملیاتی بیشتر از مدیران سایر قسمت ها به این مهارت نیاز دارند.

هر اندازه فرد از رده های پایین مدیریتی به رده ها بالاتر می رود به مهارت های فنی کمتری نیاز پیدا می کند. این مهارت های فنی را کارکنان و تکنسین هایی که تحت سرپرستی مدیر هستند انجام می دهند. به همان اندازه که نیاز به مهارت های فنی کاهش پیدا می کند نیاز به مهارت های ادراکی و انسانی بیشتر می شود. به عبارت دیگر یک مدیر خوب باید بتواند با پرسنل و مدیران سازمان های دیگر ارتباط موثری بر قرار کند. از طرف دیگر باید توانایی حل مسائل را در خود ارتقا دهد.

سخن پایانی

همانطور که گفته شد هر مجموعه ای برای رسیدن به اهداف و برنامه هایش به برنامه ریزی و مدیریت نیاز دارد. مدیران یک مجموعه وظایفی دارند که از برنامه ریزی و سازماندهی تا انتخاب افراد شایسته برای انجام امور همگی از اهمیت ویژه ای برخوردارند. علاوه براین مدیر باید به شایستگی رهبری مجموعه را بر عهده بگیرد و تمامی مسائل را تحت کنترل داشته باشد.

در این راستا مدیران باید مهارت هایی را در خود تقویت کنند. مهارت های ادراکی، مهارت های فنی و مهارت های انسانی هر کدام در جای خود می توانند برای رسیدن به اهداف سازمان موثر باشند. هر مدیر در هر سطحی از مدیریت سازمانی به این مهارت ها نیاز دارد تا بتواند وظایف خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

در صورتی که تمایل دارید در مورد انواع مدیریت، وظایف مدیر و مهارت هایی که باید در مدیران برجسته تر باشد اطلاعات بیشتری به دست آورید پیشنهاد می کنیم به سایت سهیلا سرگزی مراجعه کنید.

 در نهایت از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید سپاسگزارم.

سهیلا سرگزی

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!