راهکار های افزایش اعتماد به نفس در زندگی

دسته بندی ها : آموزش 13 فوریه 2021 سهیلا سرگزی 978 بازدید
راهکار های افزایش اعتماد به نفس در زندگی

هنگامی که صحبت از اعتماد به نفس می شود، افراد از دیدگاه های مختلف راجب آن اظهار نظر می کنند و تعداد کمی از آن ها معنی واقعی این کلمه را می دانند. داشتن اعتماد به نفس یکی از مهم ترین مسائلی است که افراد برای داشتن زندگی موفق و روحیه ای شاداب به آن احتیاج دارند، اما هر فرد در برهه ای از زندگی خود، امکان دارد که با کمبود آن مواجه شود.

لازم له ذکر است به گفته روانشناسان، امروزه درصد بالایی از افراد با مشکل کمبود اعتماد به نفس رو به رو می شوند که تعداد زیادی از این افراد در سنین نوجوانی می باشند.

 در ادامه ی مطلب، معنای واقعی اعتماد به نفس را برای شما خواهیم گفت.

 

اعتماد به نفس به چه معنا است؟

به اصطلاح کلمه اعتماد به نفس یعنی خودباوری در زمینه‌ای خاص، برای مثال یک فرد در زمینه هنر، مهارت بالایی دارد و در آن حس اعتماد به نفس بالایی دارد اما همان فرد ممکن است در زمنیه ی ورزشی به‌ شدت دچار کمبود اعتماد به نفس شود. در واقع توانایی و باورهای ذهنی درست و مهارت در انجام کاری را اعتماد به نفس می گویند یا به عبارتی اعتماد به نفس یک شرایط روانی محسوب می شود که در آن فرد به توانایی ها و استعداد های خود در انجام کاری، باور و اعتماد کافی را خواهد داشت.

نشانه های داشتن اعتماد به نفس پایین

  1. بی‌دلیل و بیهوده موافقت کردن
  2. داشتن ترس از ابراز عقیده
  3. تکرار کلمه ببخشید
  4. تمرکز روی دیدگاه و نظرات دیگران
  5. گفتن جملات ناخوشایند درباره خود
  6. مقایسه خود با دیگران
  7. توجیه اشتباه های خود به جای پذیرش آن ها

ویژگی افراد با اعتماد به نفس پایین

همانطور که گفتیم کمبود اعتماد به نفس مسئله مهمی است که باید به آن توجه شود. ما انسان ها وقتی کمبود اعتماد به نفس داشته‌ باشیم، از پیروزی‌ هایمان لذت نمی‌ بریم، از تغییر می ترسیم، زندگی در آینده برایمان ترسناک و دشوار به نظر می رسد، در برابر کار ها بهانه تراشی می کنیم و از اشتباهات خود، تجربه کسب نمی کنیم. در نتیجه کسب موفقیت برای ما بسیار دشوار می شود.

افرادی که این ویژگی‌ ها را دارند، نقش خود را در تمام وقایع، مثبت و منفی کم ‌رنگ می ‌بینند. بنابراین قادر نیستند از دستاورد های خودشان لذت ببرند. این ها نمونه ای از نشانه ها و علائم کمبود اعتماد به نفس می باشد که هر فرد امکان دارد در زندگی خود و اطرافیانش با آن رو به رو شود اما نگران نباشید راهکار های زیادی برای افزایش و بالا بردن اعتماد به نفس وجود دارد که با به کار گیری آن ها می توانیم به خود و دیگران کمک کنیم.

راه کار های افزایش اعتماد به نفس

  1. خودتان را باور داشته باشید

در بعضی از مواقع، ممکن است یک ایده در نظر یک فرد باشد که تا به حال به نظر کسی نرسیده باشد اما به این دلیل که او از اعتماد به نفس پایینی برخوردار است، این موضوع را بدون بررسی دقیق و بیان آن به کل پاک می کند. پس باید بدانید که در قدم اول باید به خود اعتماد و باور داشته باشید.

  1. نه بگویید!

هر چقدر نه گفتن برایتان دشوارتر باشد، احتمال اینکه به اضطراب، ناراحتی و حتی افسردگی دچار شوید، بیشتر می شود و همه ی این عوامل باعث  می شود که اعتماد به نفس شما کاهش پیدا کند. افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند، قدرت این را دارند که مخالفت خود را به وضوح بیان کنند.

 

  1. ذهن و فکری مثبت داشته باشید

افکار منفی روان شما را در بر می گیرد و باعث می شود تا شما نتوانید راجب هیچ موضوعی به درستی و بدون ترس فکر کنید. مثبت بیندیشید، تا اتفاقات مثبت برای شما اتفاق بیفتد. هنگامی که شما راجب موضوعی مثبت فکر  می کنید، انرژی زیادی دریافت خواهید کرد که این انرژی، به شما کمک می کند تا تمام تلاش خود را برای رسیدن به هدف به کار بگیرید و موفق شوید.

  1. با خودتان مهربان باشید

زمانی که از اعتماد به نفس پایینی برخوردار هستید، ممکن است که با خودتان بد رفتاری کنید، خودتان را سرزنش کنید، خود را تنبیه کنید و از خود متنفر شوید، درک کنید که همه اشتباه می کنند و نیازی به این کار ها نیست. دست از این کار بردارید و با خودتان مهربان باشید و به خود عشق بورزید. مهربان بودن با خودتان باعث می شود که نقاط قوت خود را بشناسید و آن ها را رشد دهید.

اعتماد به نفس

  1. ورزش کنید

ورزش کردن تاثیر زیادی بر اعتماد به‌ نفس دارد. ورزش منظم و همیشگی باعث می شود، سطح انرژی شما بالا برود و همچنین باعث ترشح تستوسترون و اندورفین می شود که حالت مثبت‌ تری به شما می‌دهد. علاوه بر آن فرم و شکل بهتری به اندام شما می‌دهد که راهی عالی برای بالا بردن اعتماد به ‌نفس است.

  1. توانایی های خود را بشناسید

در قدم بعدی شما باید بدانید که هیچکس استعداد‌ها، توانایی‌ها، تجربه‌ها و زاویه نگاه شما را ندارد. همه ‌‌ی این‌ ها فقط متعلق به شخص شما است. پس استعداد ها و توانایی های خاص خود را بشناسید و هرگز این را فراموش نکنید که شما منحصر به فرد هستید و هیچ انسانی مثل شما نیست.

کلام آخر

داشتن اعتماد به نفس، نقش بسیار مهمی را در پیشرفت و موفقیت در زندگی یک فرد، ایفا می کند. بنابراین داشتن اعتماد به نفس بالا، در زندگی بسیار حیاتی است. برای بالا بردن اعتماد به نفس، مثل هر توانایی و مهارت دیگری باید تمرین داشته باشید تا بتوانید آن را مدیریت کنید.

ما در این مطلب چند نمونه از راهکار های افزایش اعتماد به نفس را برای شما ارائه دایدم.

شما عزیزان می توانید با مراجعه به وب سایت https://soheilasargazy.com با راهکار های بیشتری آشنا شوید و در زمینه مشکل خود، از اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان بهره مند شوید.

فرصت های تکرار نشدنی امروز، موفقیت های فردا را برای شما می سازند.

 

 

 

سهیلا سرگزی

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!