راهکارهای افزایش عزت نفس در کارکنان

دسته بندی ها : دسته‌بندی نشده 8 ژانویه 2021 سهیلا سرگزی 1141 بازدید
راهکار-های-افزایش-عزت-نفس-در-کارکنان

داشتن عزت نفس و شناسایی ارزش های فردی، اعتماد به نفس بالا و … در محیط کار و حتی کل جامعه مسئله ای بسیار مهمی است که سبب ارتقاء شغلی، انگیزه های اجتماعی و فردی کارکنان یا شرکت می شود.یک سازمان و مدیر خوب راهکارهای افزایش عزت نفس در کارکنان را به خوبی میداند و تلاش می کند تا کارمندانی با عزت نفس داشته باشد.

عزت نفس را اعتماد به قابلیت های فردی، مسئولیت پذیری و پذیرش مسئولیت نسبت به خود و دیگران می توان تعریف کرد. فردی که دارای عزت نفس بالایی باشد آمادگی بیشتری با درگیر شدن در مسائل و مشکلات زندگی خواهد داشت و به روابط حمایت کننده و ترغیب کننده تمایل بیشتری دارد.

10 رمز بالا بردن عزت نفس

این را بدانید که هیچ کس قادر به بالا بردن عزت نفس شما نیست، برای مثال شما باید خودتان در محیطی به کار بپردازید که عزت نفس کارکنان خود را رشد می دهد و از کارمندان خود حمایت می کند. با انجام دادن کارهای زیر هم می توانید به بالا بردن عزت نفس در خود کمک کنید.

10 راهکار افزایش عزت نفس

  1. احترام گذاشتن به دیگران

هر فردی برای مورد توجه قرار گرفتن و درک شدن از سوی دیگران، نیاز درونی دارد. کارکنان و مدیران می توانند با رفتاری احترام برانگیز و عدم استفاده از الفاظ زشت و تحقیر آمیز احترام همدیگر را حفظ کرده و در بالا بردن عزت نفس خود و طرف مقابل کوشا باشند.

  1. مطمئن عمل کنید تا به عزت نفس برسید!

روانپزشکان طبق تحقیقاتی به این نتیجه رسیده اند که چنانچه به گونه ای عمل کنید که انگار به چیزی رسیده اید، در واقع به آن خواهید رسید، و اگر مطمئن عمل کنید به عزت نفس نیز خواهید رسید. والتر اندرسون در کتاب دوره اطمینان نوشته است که: اگر به گونه ای عمل کنید که انگار عزت نفس دارید، کم کم به فکر های منفی پایان می دهید و دارای عزت نفس بالا می شوید.

  1. اجرا کننده بی‌نظیری باشید

یک راه ساده برای بالا بردن عزت نفس، تبدیل شدن به چیزی است که اجرا کننده بی‌نظیر نام دارد. برای این کار نیازی نیست که کارمند، مدیر یا مسئول سطح بالایی باشید، چرا که همیشه موقعیت های عالی برای تبدیل شدن به یک اجرا کننده بی‌نظیر وجود دارد. اگر به محیط کاری خود نگاهی بکنید، حداقل یک موقعیت را خواهید یافت که احتمالا هر روز افزایش میابد. واقعیت این است افرادی که اطراف شما هستند به‌ طور طبیعی به کمک شما نیاز دارند. بنابراین باید در موقعیت های جدید مسئولیتی خارج از وظایف معمولی خود بپذیرید.

  1. به جا عمل کنید

کارمندان در بهترین شرایط قابل اجرا سرگشته و در بدترین شرایط نسبت به رفتارهای مدیریتی بی اعتماد هستند، در این جا مدیران می توانند با واقعی بودن و گفتن حقیقت این اعتماد را در کارمندان خود برگردانند. به این سوال فکر کنید که چطور می توانیم از افراد انتظار داشته باشیم که با ما صادق باشند در حالی که خود ما هرگز با آنان با احساسات و افکار واقعی برخورد نکرده ایم؟ با پاسخ دادن به این سوال مشکلات زیادی را برطرف کنید و عزت نفس خود را افزایش دهید.

[ پیشنهادات سردبیر :

هر آنچه که باید درباره بیزینس کوچینگ بدانید ]

  1. اهمیت دادن به ظاهر

یکی از راه های بالا بردن عزت نفس اهمیت دادن به خود و علاقمندی های خود در محیط کاری است. زمانی که شما به ظاهر خود اهمیت می دهید احساس با ارزش بودن می کنید، بنابراین در برنامه روزانه خود زمانی را به خود اختصاص دهید.

  1. یادداشت دستاورد ها

هر دستاوردی را که در مسیر زندگی کسب کردید بدون توجه به میزان آن یادداشت کنید، زیرا یادآوری دستاورد ها همیشه احساس خرسندی درون ما ایجاد می کند و سبب افزایش عزت نفس در ما می شود.

  1. ورزش روزانه

با ورزش کردن از نظر روحی، جسمی و عاطفی احساس بهتری پیدا می کنید. همچنین ورزش کردن می تواند کنترلی بر مدیریت سلامتی شما داشته باشد، به این دلیل است که افراد ورزشکار از عزت نفس بالایی برخوردار هستند.

روزانه ورزش کنید

  1. تجربه های جدید

سعی کنید از محیط تکراری خارج شوید و با افراد متفاوتی ملاقات کنید. به مکان های دیدنی جدیدی بروید و فعالیت های هیجان انگیزی را انجام دهید. در این صورت می توانید یک زندگی لذت بخش و شاد داشته باشید و عزت نفس خود را روز به روز تقویت کنید.

  1. تایید کردن خود و مثبت اندیشی

همیشه جملاتی مثبت و زیبا به خود بگویید. دفترچه یادداشتی بردارید و جملاتی با محبت درون آن بنویسید و آن را هر شب قبل خواب و هر روز صبح قبل از بلند شدن از تخت خواب با خود تکرار کنید تا تاثیر مثبت آن را طی مدت زمان کم، بر روی افزایش عزت نفس خود ببینید.

  1. تفکر زیاد ممنوع

فکر های منفی و تکراری که روزانه در مغز شما در حال گردش است را متوقف کرده و از آن ها اجتناب کنید. زمان خود را با کار پر کنید تا افکار بیهوده به سراغ شما نیایند.

راهکار های افزایش عزت نفس از دید قرآن

بر اساس تعالیم دین اسلام سرچشمه اصلی عزت نفس خداوند یکتا است و تمامی عزت ها از اوست. همانگونه که خداوند تبارک و تعالی در آیه ی دهم سوره ی فاطر می فرماید: (فللّه العزة جمیعاً: پس همه عزت ها از آن خداوند است). از این رو بدست آوردن عزت از طریق غیر الهی به هر نوعی که باشد ذلت است نه عزت، میل و علاقه به عزت و فرار از ذلت یک امر فطری است که در نهاد تمامی انسان ها وجود دارد. در ادامه با کلید های دست یابی به عزت از طریق قرآن آشنا خواهیم شد.

  • توکل کردن به خداوند
  • تمسک به قرآن کریم
  • توسل به پیامبر (ص)
  • توسل به خاندان مطهر پیامبر (ص)
  • ارتباط با مومنان

به امید آنکه با توسل به خداوند یکتا که سرچشمه عزت است و با تمسک به آیات گران قدر قرآن به بلندای انسانیت و داشتن عزت برسیم.

سخن پایانی

سرکار خانم سرگزی، تمامی مهارت های خود را در قالب آموزش ها و دوره های آنلاین در اختیار شما قرار داده است تا تمامی صاحبان کسب و کار از این مقالات بهرمند شوند و به موفقیت های بیشتر و حرفه ای تری راه یابند.

ما در این مقاله سعی در افزایش عزت نفس کارکنان در محیط کاری را داشتیم. در صورتی که مایل به خواندن مطالب بیشتری در این زمینه و در زمینه های دیگر داشتید، به وبلاگ شخصی سهیلا سرگزی مراجعه کنید.

پیشنهادات خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

با سپاس و قدردانی از همراهی شما

سهیلا سرگزی

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!